שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהו "קאבר" או גרסת כיסוי?
גרסת כיסוי, או "קאבר" (Cover) היא חידוש של שיר שהתפרסם בעבר על ידי אחרים. במילים אחרות, גרסת הכיסוי היא הקלטה מחודשת של השיר, שהוקלט בעבר על ידי מבצע אחר.
קאבר של שיר אפשר לבצע בסגנון דומה למקור או בשינויים משמעותיים. לעתים האמן עצמו הוא שמחדש את השיר שלו, אך משנה סגנון או דרך ביצוע. אך קאבר הוא ברוב המקרים שיר שמבצעים אמנים אחרים מהאמן או הלהק המקוריים.
כלומר קאבר לרוב מבוצע בידי אמן אחר, כמעט תמיד בשינויים שונים, לעומת הביצוע המקורי. אחד הדברים המעניינים הוא לבחון קאברים מוצלחים יותר ופחות, על ידי השוואה של ביצועים שונים לאותו השיר בדיוק.
ואגב, מבחינת זכויות יוצרים או רווחים, לעשות קאבר זה לא בהכרח לעשות כסף. לעתים קרובות האמן שמוציא קאבר זוכה אולי להצלחה או פרסום, אבל את הכסף עושים בעלי זכויות היוצרים, כלומר כותבי השיר המקוריים, מילים ולחן. וויקלף ז'אן מלהקת הפוג'יז חשף פעם שהשיר "הורג אותי ברכות" (Killing Me Softly) שהפוג'יז עשו לו קאבר, הרוויח 8 מיליון דולר, אבל לברי הלהקה לא ראו מהם אפילו סנט אחד...
מקור המושג גרסת כיסוי הוא מאנגלית: Cover version. לרוב קוראים לו בעברית פשוט "קאבר".
הנה להקת ילדים בקאבר מרהיב ללהיט של Sade:
https://youtu.be/FGWTKRRjKNA
השיר "הללויה" של לאונרד כהן:
http://youtu.be/YrLk4vdY28Q
הקאבר הכי מפורסם לאותו שיר, בביצוע ג'ף באקלי:
http://youtu.be/y8AWFf7EAc4
ביצוע נוסף של קיי די לאנג ל"הללויה":
http://youtu.be/P_NpxTWbovE
ג'ורדן ג'נסן בת ה-11 שביצעה את השיר בגירסת כיסוי משלה:
http://youtu.be/7AWu-ySPEm0
"הורג אותי ברכות" שחידשה להקת "הפוג'יז" והרווחים ממנו הלכו רק לכותבי השיר:
https://youtu.be/oKOtzIo-uYw
קאבר לשיר של הביטלס מאת צמד נשי "תאומות המונה ליזה":
https://youtu.be/Bs79I7d1Jfc
קאבר כזה עוד לא שמעתם - בליווי חפצים מהבית:
https://youtu.be/Svg_fIoHij8
והופעה חיה של קאברים לשירי הביטלס מאינספור כוכבים:
https://youtu.be/l0VdD45bqsk?long=yes
איך נולד "גולדן סלאמברס" משיר בן 400?
השיר הזה הוא אחד היפים בתולדות הביטלס והוא מחובר באופן נפלא להימנון פשוט, החוזר על עצמו שוב ושוב.
זה שיר שנפתח במעין שיר ערש ביטלסי קסום ועצוב לילד רך ואז מגיעה הנבואה הפסימית כל כך, על זה ש"אלוהים, אתה עומד לשאת את המשקולת הזו"...
קוראים לו "Golden Slumbers", שבתרגום מתאמץ זה משהו כמו "תנומת זהב", או ביטוי ספרותי לקורי שינה. השיר הזה הוא אחד השירים האייקוניים ביותר שכתבו הביטלס. הוא נכתב על ידי פול מקרטני ב-1969, גם אם הוא מיוחס, כהרגלם של השניים, גם ללנון וגם למקרטני.
מילות השיר, באופן נדיר ומפתיע, מבוססות על בלדה עתיקה של תומאס דקר, מתחילת המאה ה-17. השיר "Cradle Song" פורסם לראשונה ב-1603 בקומדיה שדקר כתב בשם "גריסל החולה".
מקרטני נתקל במילים כשהוא ביקר בבית אביו בליברפול וישב ליד הפסנתר. מולו עמד ספר שירה של אחותו החורגת רות. הוא דפדף בו וראה את מילות השיר של דקר. זה היה שיר ערש מתוך אוסף של שירה אליזבתנית ופול השתעשע במילותיו עם הפסנתר, ספק הלחין אותן.
פול מקרטני, כידוע, לא קורא תווים. מצד שני הוא גם לא ידע את מנגינת הטקסט העתיקה וגם לא זכר לחן מאוחר יותר, של פיטר וורלוק וחבריו מ-1918. אז די מהר עלתה בראשו מנגינה משלו. הוא שר את המילים, תוך שהוא מגבש בסיס לשיר. פול אהב את מה שיצא והרגיש שזה גם יכול להתחבר לשיר אחר שלו, אז הוא שמר את המילים.
"תנומות מוזהבות נושקות לעיניך
חיוכים מעירים אותך כשאתה קם
שן, מתוק קטן, אל תבכה
ואני אשיר את שיר הערש שלך."
המילים הן של שיר ערש יפה ורוגע. הן מדברות על לזכות בנחמה, בעיצומם של ימים קשים ועמוסי צרות. עכשיו הן התחברו ליצירה מוסיקלית, לירית ונוסטלגית משהו, עם מהלך אקורדים נהדר ובהמשך גם עיבוד קולי ותזמורתי מרהיב.
אבל זה לא נעצר כאן.
גולדן סלאמברס הוכנס לאלבום האחרון שהוקלט על ידי הביטלס, "Abbey Road" - אלבום המריבה של הלהקה. ככל הידוע, מקרטני הקליט אותו בתחילת יולי 1969, יום אחרי שג'ון לנון עבר תאונת דרכים בסקוטלנד ואושפז למספר ימים בבית חולים. לכן לנון לא השתתף בהקלטת השיר. הבסיס שלו היה בעצם של פול שניגן בפסנתר וג'ורג' הריסון שניגן גיטרה בס.
וכך יצא שהביטלס זכו בשילוב המפורסם של שלושה שירים, למעין יצירה קטנה ונהדרת. זה מתחיל ב-"Golden Slumbers" הרגוע, ממשיך ב-"Carry That Weight" ההימנוני ומסתיים ב-The" End", עם סולו התופים מלא הזיקוקים והגדול של רינגו בתולדות הביטלס.
והעיבוד של "גולדן סלמברס" והחיבורים ליצירה של "The End" הם הוכחה נוספת לכך שהביטלס זכו במפיק מוסיקלי, מעבד ומתזמר ברמת המוסיקליות של פרנק זאפה, דיוק אלינגטון ומהלר, תבחרו לפי הטעם.
קראו לו ג'ורג' מרטין.
הנה השיר עם מונטאז' מאולפני אבי רוד והופעות הביטלס:
https://youtu.be/b1q5sn21ZkQ
קאבר עגמומי ומקסים של זמרת הסופרן ג'ניפר האדסון:
https://youtu.be/Kzs3jj0MAto
ואחד מדהים של פיל קולינס, הסולן והמתופף של ג'נסיס, בהפקת ג'ורג' מרטין - המפיק המוסיקלי של הביטלס:
https://youtu.be/SgoQ1gi_7i0
המילים בגרסת קריוקי - לזיוף נלהב:
https://youtu.be/RufqvjiOGvI
ושיר הערש המקורי עם המילים שגילה פול על הפסנתר:
https://youtu.be/lmno8MVxd2Q
איזה שיר מוכיח שכדאי לשמור על זכויות יוצרים?
הלהיט היחיד והענק של להקת The Verve היה "סימפוניה מרירה-מתוקה" (Bitter Sweet Symphony). בשיר השתמשה הלהקה בסימפול, קטע מתוך שיר של הרולינג סטונס מ-1965 בשם "הפעם האחרונה" (The Last Time). אבל הטעות הגדולה שלהם הייתה שהם השתמשו בדגימה לפני שביקשו את רשות הרולינג סטונז... הדבר גרם לכך שלהקת ה-Verve נאלצה לחתום על הסכם עם בעלי הזכויות, לפיו היא שילמה להם את מרבית התמלוגים מלהיטה הגדול ביותר!
מה שעוד יותר מזעזע בטעות הזו הוא שאת הכסף שה-Verve שילמו ברבות השנים לא ראו חברי הסטונז מעולם. מי שזכה בתמלוגי הענק הללו הוא אלן קליין, מנהל הסטונז הקודם, שכדי להיפטר ממנו נאלצו הסטונז לחתום על חוזה שבין השאר נתן לו את כל התמלוגים על השירים שהקליטו עד שנת 1969.
אגב, ל-Verve יש כנראה בעיה עם מקוריות בכלל, כי הקליפ שהם עשו לשיר הזה גם הוא, איך לומר זאת בעדינות, גנוב על כל הראש... הסולן שלהם הולך ברחוב בלונדון ונתקל שוב ושוב באנשים, מה שנראה לרבים מוכר ממקום כלשהו.. מסתבר שהקליפ של להקת מאסיב אטק לשירם "הסימפטיה הבלתי גמורה" (Unfinished Sympathy), שצולם 6 שנים לפני כן, ב-1991, דומה להפליא לקליפ של הוורב..
הנה הקליפ המפורסם של השיר "Bittersweet Symphony" של להקת "The Verve":
https://youtu.be/1lyu1KKwC74
המקור של הדגימה שלקחו הוורב מהרולינג סטונס:
https://youtu.be/Zazdh03qxjE
הסטונס בגירסה המקורית, ללא המיתרים:
https://youtu.be/UhRjvYO-WsI
קליפ הוואן שוט של "מאסיב אטאק", שהיה המקור לרעיון של הקליפ:
http://youtu.be/ZWmrfgj0MZI
והסיפור המלא של הסימפול היקר בהיסטוריה:
https://youtu.be/I_s90-Hi2ZY?long=yes
קאבר

גרסת כיסוי, או "קאבר" (Cover) היא חידוש של שיר שהתפרסם בעבר על ידי אחרים. במילים אחרות, גרסת הכיסוי היא הקלטה מחודשת של השיר, שהוקלט בעבר על ידי מבצע אחר.
קאבר של שיר אפשר לבצע בסגנון דומה למקור או בשינויים משמעותיים. לעתים האמן עצמו הוא שמחדש את השיר שלו, אך משנה סגנון או דרך ביצוע. אך קאבר הוא ברוב המקרים שיר שמבצעים אמנים אחרים מהאמן או הלהק המקוריים.
כלומר קאבר לרוב מבוצע בידי אמן אחר, כמעט תמיד בשינויים שונים, לעומת הביצוע המקורי. אחד הדברים המעניינים הוא לבחון קאברים מוצלחים יותר ופחות, על ידי השוואה של ביצועים שונים לאותו השיר בדיוק.
ואגב, מבחינת זכויות יוצרים או רווחים, לעשות קאבר זה לא בהכרח לעשות כסף. לעתים קרובות האמן שמוציא קאבר זוכה אולי להצלחה או פרסום, אבל את הכסף עושים בעלי זכויות היוצרים, כלומר כותבי השיר המקוריים, מילים ולחן. וויקלף ז'אן מלהקת הפוג'יז חשף פעם שהשיר "הורג אותי ברכות" (Killing Me Softly) שהפוג'יז עשו לו קאבר, הרוויח 8 מיליון דולר, אבל לברי הלהקה לא ראו מהם אפילו סנט אחד...
מקור המושג גרסת כיסוי הוא מאנגלית: Cover version. לרוב קוראים לו בעברית פשוט "קאבר".
הנה להקת ילדים בקאבר מרהיב ללהיט של Sade:
https://youtu.be/FGWTKRRjKNA
השיר "הללויה" של לאונרד כהן:
http://youtu.be/YrLk4vdY28Q
הקאבר הכי מפורסם לאותו שיר, בביצוע ג'ף באקלי:
http://youtu.be/y8AWFf7EAc4
ביצוע נוסף של קיי די לאנג ל"הללויה":
http://youtu.be/P_NpxTWbovE
ג'ורדן ג'נסן בת ה-11 שביצעה את השיר בגירסת כיסוי משלה:
http://youtu.be/7AWu-ySPEm0
"הורג אותי ברכות" שחידשה להקת "הפוג'יז" והרווחים ממנו הלכו רק לכותבי השיר:
https://youtu.be/oKOtzIo-uYw
קאבר לשיר של הביטלס מאת צמד נשי "תאומות המונה ליזה":
https://youtu.be/Bs79I7d1Jfc
קאבר כזה עוד לא שמעתם - בליווי חפצים מהבית:
https://youtu.be/Svg_fIoHij8
והופעה חיה של קאברים לשירי הביטלס מאינספור כוכבים:
https://youtu.be/l0VdD45bqsk?long=yes

השיר הזה הוא אחד היפים בתולדות הביטלס והוא מחובר באופן נפלא להימנון פשוט, החוזר על עצמו שוב ושוב.
זה שיר שנפתח במעין שיר ערש ביטלסי קסום ועצוב לילד רך ואז מגיעה הנבואה הפסימית כל כך, על זה ש"אלוהים, אתה עומד לשאת את המשקולת הזו"...
קוראים לו "Golden Slumbers", שבתרגום מתאמץ זה משהו כמו "תנומת זהב", או ביטוי ספרותי לקורי שינה. השיר הזה הוא אחד השירים האייקוניים ביותר שכתבו הביטלס. הוא נכתב על ידי פול מקרטני ב-1969, גם אם הוא מיוחס, כהרגלם של השניים, גם ללנון וגם למקרטני.
מילות השיר, באופן נדיר ומפתיע, מבוססות על בלדה עתיקה של תומאס דקר, מתחילת המאה ה-17. השיר "Cradle Song" פורסם לראשונה ב-1603 בקומדיה שדקר כתב בשם "גריסל החולה".
מקרטני נתקל במילים כשהוא ביקר בבית אביו בליברפול וישב ליד הפסנתר. מולו עמד ספר שירה של אחותו החורגת רות. הוא דפדף בו וראה את מילות השיר של דקר. זה היה שיר ערש מתוך אוסף של שירה אליזבתנית ופול השתעשע במילותיו עם הפסנתר, ספק הלחין אותן.
פול מקרטני, כידוע, לא קורא תווים. מצד שני הוא גם לא ידע את מנגינת הטקסט העתיקה וגם לא זכר לחן מאוחר יותר, של פיטר וורלוק וחבריו מ-1918. אז די מהר עלתה בראשו מנגינה משלו. הוא שר את המילים, תוך שהוא מגבש בסיס לשיר. פול אהב את מה שיצא והרגיש שזה גם יכול להתחבר לשיר אחר שלו, אז הוא שמר את המילים.
"תנומות מוזהבות נושקות לעיניך
חיוכים מעירים אותך כשאתה קם
שן, מתוק קטן, אל תבכה
ואני אשיר את שיר הערש שלך."
המילים הן של שיר ערש יפה ורוגע. הן מדברות על לזכות בנחמה, בעיצומם של ימים קשים ועמוסי צרות. עכשיו הן התחברו ליצירה מוסיקלית, לירית ונוסטלגית משהו, עם מהלך אקורדים נהדר ובהמשך גם עיבוד קולי ותזמורתי מרהיב.
אבל זה לא נעצר כאן.
גולדן סלאמברס הוכנס לאלבום האחרון שהוקלט על ידי הביטלס, "Abbey Road" - אלבום המריבה של הלהקה. ככל הידוע, מקרטני הקליט אותו בתחילת יולי 1969, יום אחרי שג'ון לנון עבר תאונת דרכים בסקוטלנד ואושפז למספר ימים בבית חולים. לכן לנון לא השתתף בהקלטת השיר. הבסיס שלו היה בעצם של פול שניגן בפסנתר וג'ורג' הריסון שניגן גיטרה בס.
וכך יצא שהביטלס זכו בשילוב המפורסם של שלושה שירים, למעין יצירה קטנה ונהדרת. זה מתחיל ב-"Golden Slumbers" הרגוע, ממשיך ב-"Carry That Weight" ההימנוני ומסתיים ב-The" End", עם סולו התופים מלא הזיקוקים והגדול של רינגו בתולדות הביטלס.
והעיבוד של "גולדן סלמברס" והחיבורים ליצירה של "The End" הם הוכחה נוספת לכך שהביטלס זכו במפיק מוסיקלי, מעבד ומתזמר ברמת המוסיקליות של פרנק זאפה, דיוק אלינגטון ומהלר, תבחרו לפי הטעם.
קראו לו ג'ורג' מרטין.
הנה השיר עם מונטאז' מאולפני אבי רוד והופעות הביטלס:
https://youtu.be/b1q5sn21ZkQ
קאבר עגמומי ומקסים של זמרת הסופרן ג'ניפר האדסון:
https://youtu.be/Kzs3jj0MAto
ואחד מדהים של פיל קולינס, הסולן והמתופף של ג'נסיס, בהפקת ג'ורג' מרטין - המפיק המוסיקלי של הביטלס:
https://youtu.be/SgoQ1gi_7i0
המילים בגרסת קריוקי - לזיוף נלהב:
https://youtu.be/RufqvjiOGvI
ושיר הערש המקורי עם המילים שגילה פול על הפסנתר:
https://youtu.be/lmno8MVxd2Q

הלהיט היחיד והענק של להקת The Verve היה "סימפוניה מרירה-מתוקה" (Bitter Sweet Symphony). בשיר השתמשה הלהקה בסימפול, קטע מתוך שיר של הרולינג סטונס מ-1965 בשם "הפעם האחרונה" (The Last Time). אבל הטעות הגדולה שלהם הייתה שהם השתמשו בדגימה לפני שביקשו את רשות הרולינג סטונז... הדבר גרם לכך שלהקת ה-Verve נאלצה לחתום על הסכם עם בעלי הזכויות, לפיו היא שילמה להם את מרבית התמלוגים מלהיטה הגדול ביותר!
מה שעוד יותר מזעזע בטעות הזו הוא שאת הכסף שה-Verve שילמו ברבות השנים לא ראו חברי הסטונז מעולם. מי שזכה בתמלוגי הענק הללו הוא אלן קליין, מנהל הסטונז הקודם, שכדי להיפטר ממנו נאלצו הסטונז לחתום על חוזה שבין השאר נתן לו את כל התמלוגים על השירים שהקליטו עד שנת 1969.
אגב, ל-Verve יש כנראה בעיה עם מקוריות בכלל, כי הקליפ שהם עשו לשיר הזה גם הוא, איך לומר זאת בעדינות, גנוב על כל הראש... הסולן שלהם הולך ברחוב בלונדון ונתקל שוב ושוב באנשים, מה שנראה לרבים מוכר ממקום כלשהו.. מסתבר שהקליפ של להקת מאסיב אטק לשירם "הסימפטיה הבלתי גמורה" (Unfinished Sympathy), שצולם 6 שנים לפני כן, ב-1991, דומה להפליא לקליפ של הוורב..
הנה הקליפ המפורסם של השיר "Bittersweet Symphony" של להקת "The Verve":
https://youtu.be/1lyu1KKwC74
המקור של הדגימה שלקחו הוורב מהרולינג סטונס:
https://youtu.be/Zazdh03qxjE
הסטונס בגירסה המקורית, ללא המיתרים:
https://youtu.be/UhRjvYO-WsI
קליפ הוואן שוט של "מאסיב אטאק", שהיה המקור לרעיון של הקליפ:
http://youtu.be/ZWmrfgj0MZI
והסיפור המלא של הסימפול היקר בהיסטוריה:
https://youtu.be/I_s90-Hi2ZY?long=yes
