» «

ערוצים

ערוצים
מהם ערוצים בהקלטה?



במוסיקת הפופ נוהגים להקליט שירים בערוצים שונים. כל כלי מוקלט לערוץ נפרד וגם ערוצי השירה מפוצלים לערוצים שונים. הקלטה בערוצים מאפשרת שליטה מוחלטת בעוצמה ובאופי של כל מרכיב בשיר או בקטע המוסיקלי.

אחת התוצאות של ההקלטה בערוצים היא שהנגנים והזמרים יכולים להקליט בזמנים שונים, לעתים אפילו מבלי לפגוש אחד את השני. כל אחד שומע באוזניות את הערוצים שכבר הוקלטו ומוסיף את חלקו להקלטה.

בתום הקלטת הערוצים עושים באולפן מיקסינג, (Mix) "בישול" של הערוצים לשיר מהודק שיישמע טוב. בהקלטות מקצועיות יהיה גם שלב של מאסטרינג (Mastering), בו יהפוך המיקס לשיר עם סאונד מקצועי שמתאים להפצה ברדיו, טלוויזיה ואמצעים כמו סטרימינג או תקליט.

כמובן שההקלטה בערוצים מתאפשרת רק כשיש ציוד הקלטה שמתאים לכך. כיום כל מחשב מאפשר הקלטה כזו, אבל פעם ציוד כזה היה יקר מאד ורק אולפנים גדולים, שהיה ברשותם טייפ סלילים להקלטה רב-ערוצית, יכולים היו להקליט ערוצים רבים.

מאז שנות ה-70 יכולים היו המוסיקאים להקליט סקיצות של שירים בבית. לשם כך שימשו טייפים של ארבעה ערוצים, להקלטה ביתית. אלה היו מערכות הקלטה קומפקטיות שכונו 4track ושאליהן הקליטו סקיצות של שירים ב-4 ערוצים ועם הזמן גם ב-8.


הנה 4 ערוצים בקאבר לשיר All Along the Watchtower של ג'ימי הנדריקס:

https://youtu.be/y1S5EQHvyMo


הצלחה בהפרדה של ערוץ השירה מהקלטה ביתית שהותיר לנון המת אפשרה הקלטה מקצועית של הביטלס איתו וקליפ בשילוב דמויות AI של שני הביטלס שהלכו לעולמם:

https://youtu.be/Opxhh9Oh3rg


כך הקליטו פעם ברשמקול בן 4 ערוצים - מה שנקרא Four Track:

https://youtu.be/fPFPGjhIUUo


הקלטה רב ערוצית באולפן אנלוגי, עם סרטי 24 ערוצי הקלטה:

https://youtu.be/D5VHW1J5o0Q


סרטון שמציג שיר ב-5 ערוצים, כל ערוץ בחלון משלו והזמר שר בשני ערוצים:

http://youtu.be/4qeA7CoCS8k?t=4s


וכך תוכלו גם אתם להקליט בערוצים מיד באמצעות תוכנת הענן Soundation:

https://youtu.be/uGcQinPzpg4?long=yes
מיקסינג
מהו שלב המיקסינג בהקלטות?



כשמוסיקאי מסיים להקליט שיר, העבודה רחוקה מלהסתיים. הקלטה גולמית היא כמו ארון מלא בגדים מקומטים - הכל שם, אבל שום דבר לא מסודר ולא מוכן ללבישה. כאן נכנס לתמונה מהנדס המיקס (Mixing Engineer), הממקסס, מי שתפקידו להפוך ערימה של ערוצים נפרדים לשיר אחד מלוכד ומאוזן.

המיקסינג (Mixing) הוא תחילת תהליך הפוסט-פרודקשן (Post-Production). אחרי שהמוסיקה נכתבה, הוקלטה והופקה, מגיע הזמן לבצע את המיקס. סשן מיקסינג אחד יכול להכיל בקלות 30 ערוצים ויותר - תופים בכמה שכבות, גיטרות שונות, בס, מקלדות, קולות רקע ועוד. כל אחד מהערוצים האלה מתחרה על תשומת הלב של האוזן, וללא איזון נכון התוצאה תהיה בלגן קולי בלתי נסבל.

מהנדס המיקס מתחיל בדרך כלל בשלב הארגון. הוא מסדר ומתייג כל רכיב, לעיתים צובע את כל ערוצי התופים באותו צבע או ממקם אותם באזור עבודה מסוים. זה עשוי להישמע טכני ומשעמם, אבל הסדר הזה חיוני - כשעובדים עם עשרות ערוצים, בלגן אחד קטן יכול להפוך את התהליך לסיוט.

העבודה האמיתית מתחילה כשמהנדס המיקס מתחיל לאזן בין עוצמות (Volume) הערוצים השונים. המטרה היא להפחית התנגשויות בין האלמנטים השונים של השיר ולוודא שכל כלי נגינה, כל קול וכל רכיב ישמעו נעימים ומאוחדים כשהם מושמעים יחד. זה כמו לנהל תזמורת - אתה לא רוצה שכולם ינגנו באותה עוצמה בדיוק, אלא שכל אחד יתרום את חלקו בזמן הנכון ובעוצמה הנכונה.

הכלים שבהם משתמש מהנדס המיקס הם פשוטים בעיקרון אבל מורכבים בביצוע. הוא משנה את הווליום (Volume) של ערוצים שונים, מתאם תדרים (Frequency), קובע מיקום במרחב הסטריאופוני (Panning) ומכוון דינמיקה. כל שינוי קטן יכול להיות דרמטי - הורדת ווליום של הבס ב-2 דציבלים יכולה לגרום לשיר להישמע פתאום אוורירי יותר, או להיפך, כבד מדי.



המיקסינג עוסק ביצירת איזון בין כל היבט של השיר, תוך התמקדות בסקאלה הקטנה והאינדיבידואלית. מכיוון שלמהנדס המיקס יש גישה למספר רב של ערוצים ולכל כלי נגינה בנפרד, השינויים שהוא יכול לבצע יכולים להיות משמעותיים מאוד. הוא יכול להדגיש גיטרה מסוימת, להרחיק שירה לרקע או להוסיף הדהוד לתופים.

תהליך המיקסינג נועד לשפר את החזון של האמן ולוודא שהכוונה המקורית של השיר זורחת דרך המיקס. לעיתים נדרשים מספר מיקסים עד שהאמן והמפיק מרוצים מהתוצאה ומוכנים להעביר את השיר לשלב הבא - המאסטרינג (Mastering). כי בסוף, המיקס הטוב ביותר הוא לא בהכרח זה שנשמע הכי מרשים מבחינה טכנית, אלא זה שמשרת את השיר בצורה הטובה ביותר.


זהו המיקס (עברית):

https://youtu.be/xSAEel8dXFw


שימוש באוטומציות למיקס ביצירת באלאנס וסאונד (עברית):

https://youtu.be/prTjKJU7Egw


ורק עוצמות - קורס המיקס הקצר ביותר בעולם:

https://youtu.be/qUGxA2ep8wI
מאסטרינג
מה זה ולמה צריך מאסטרינג להקלטה?



כשטכנאי המיקס (בחו"ל אגב, מכנים אותו מהנדס מיקס) מסיים את עבודתו ומכריז שהמיקס מוכן, השיר עדיין לא באמת מוכן. כי שיר מוקלט עשוי להישמע נהדר באולפן, אבל מה יקרה כשישמיעו אותו ברדיו, ברמקולים של מכוניות או באוזניות זולות?

וזה בדיוק הרגע בו נכנס לתמונה טכנאי המאסטרינג (Mastering Engineer), מי שתפקידו להכין את השיר לעולם האמיתי ולגרום לו "לזרוח".

כי מאסטרינג (Mastering) הוא השלב הסופי בתהליך ההפקה המוסיקלית. הוא הנגיעה האחרונה שהמוסיקה מקבלת לפני שהיא מופצת לכל עבר, כדי שהכל יישמע טוב, בכל מכשיר, בכל סוגי הרמקולים ובכל עוצמה שהיא.

בניגוד לטכנאי או מהנדס המיקס שעובד עם עשרות ערוצים נפרדים, מהנדס המאסטרינג מקבל קובץ אחד - את המיקס המוגמר. אך המגבלה הזו היא גם החוזק שלו. במקום להתמקד בפרטים הקטנים של כל כלי נגינה, המאסטריסט מסתכל על התמונה הרחבה - זו שקובעת כיצד השיר יישמע כיחידה אחת שלמה.

מטרת המאסטרינג היא ללטש את המיקס ולהביאו לצליל הטוב ביותר האפשרי. זה אומר שעליו לגרום לו להישמע כמו שירים מקצועיים אחרים שנשמעים בפלטפורמות סטרימינג כמו ספוטיפיי (Spotify), ברדיו, טלוויזיה או בסרטים. מטרת איש המאסטרינג היא להפוך את הרצועה לחזקה ומדויקת יותר, טובה יותר ותואמת יותר לסוגים שונים של רמקולים - מאולפני הקלטות יקרים ועד אוזניות פלסטיק של עשרות שקלים.

הכלים העיקריים של מהנדס המאסטרינג הם איזון תדרים (EQ - Equalization), קומפרסיה (Compression), לימיטינג (Limiting) ושיפור הסטריאו (Stereo).

בעזרת הכלים הללו הוא יכול להפוך שיר שנשמע שטוח ורך למשהו שכמו פורץ מהרמקולים ומלהיב, או להיפך - לקחת משהו שנשמע צורמני ואגרסיבי ולהרגיע אותו למאזינים.

השינויים האלה עדינים לעין הלא מאומנת, אבל הם משמעותיים להפליא לאוזן המקצועית.

איש המאסטרינג הוא גם שומר הסף האחרון. הוא האדם האחרון בתהליך היצירתי שיכול לתפוס טעויות, לשנות את האופן שבו משהו נשמע ולהוסיף נגיעות אחרונות. הוא צריך להיות קשוב וממוקד במיוחד כדי לתפוס טעויות קטנות אך חיוניות שנותרו בהקלטה, גם אחרי המיקס - כמו רעש של תנועה שנכנס מבחוץ להקלטה, קטעי שיחה שהוקלטו בטעות, או אפילו נקישה קלה של גיטרה על מיקרופון.


#למה צריך מישהו אחר למסטרינג?
יש סיבה שמומלץ לתת למישהו אחר לבצע את המאסטרינג במקום שאיש המיקס הוא שיעשה גם את זה. למישהו שלא ערבב את השיר במשך שעות ארוכות קל יותר לשמוע שגיאות או צלילים לא רצויים. האוזניים שלו טריות ומוחו לא מלא בכל החלטות המיקס שנעשו קודם לכן. הוא יכול לשמוע את השיר כמו שהוא באמת, לא כמו שחשבו שהוא אמור להיות.


#אז ההבדל
ההבדל בין מיקסינג למאסטרינג ברור כעת. המיקסינג מתרחש בתחילת הפוסט-פרודקשן ועובד עם מספר רב של ערוצים נפרדים, בעוד המאסטרינג הוא השלב הסופי ועובד עם קובץ אחד מוגמר.

אם המיקסינג מתמקד בפרטים הקטנים של כל כלי ומאפשר שינויים דרמטיים, המאסטרינג מתמקד בשיר כולו ועוסק בכיוונונו העדין. מטרת המיקסינג היא הגשמת החזון של האמן, בעוד המאסטרינג שואף לאיכות צליל כוללת והתאמה לסטנדרטים מקצועיים שהם שיקבעו את הצלחת השיר או האלבום כולו.

מבחינה תיאורטית, אפשר לבצע מיקס בלי מאסטרינג, אבל אי אפשר לבצע מאסטרינג בלי מיקס. המיקסינג יוצר איזון בסקאלה הקטנה, המאסטרינג לוקח את המיקס המלא ומלטש אותו. כיום, שני התהליכים הללו הפכו לנגישים יותר ואף ניתנים לביצוע מקוון (Online), גם בעזרת AI (בינה מלאכותית).

וכדי להבטיח שהמוסיקה תגיע למיצוי מלא של הפוטנציאל שלה, חשוב לבצע את שני התהליכים בנפרד.


הנה הסבר על תהליך המאסטרינג (עברית):

https://youtu.be/EQwHVdlfhao


מהו מאסטרינג ואיך זה נשמע עם ובלי?

https://youtu.be/hUi7PNb6E9E


ההבדלים בין תהליך המיקס לתהליך המאסטרינג:

https://youtu.be/Szv32PCJfs0


למה מאסטרינג חשוב לשיר? (עברית)

https://youtu.be/NVlglT0Tmy0


ושיחה יפה על המאסטרינג, תפקידיו וחשיבותו (עברית):

https://youtu.be/0eXrSdTdjgM?long=yes?t=1m36s


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.